Címlap

Bejelentkezés


Sörszövetség: csökkent a sörértékesítés tavaly

Rovat(ok):

SÖR0417

A gazdasági válság elérte a magyar söripart is, a sörgyárak teljes értékesítése tavaly 7 százalékkal maradt el az előző évitől - mondta Sivó Imre, a Magyar Sörgyártók Szövetségének (sörszövetség) elnöke csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón.

A szakember közölte: megtört az évek óta tartó növekedési tendencia, a magyar sörgyárak teljes értékesítése 2008-ban 7,181 millió hektolitert tett ki, míg az előző évben 7,7 millió hektoliter volt.

Az eladásokon belül a belföldi értékesítés mintegy 10 százalékkal volt kevesebb az előző évinél, ugyanakkor az export 73 százalékkal emelkedett, ami részben ellensúlyozta a belföldi eladások visszaesését.

A szövetség adatai szerint tavaly a belföldi értékesítés 6,6 millió hektoliter volt, szemben az egy évvel korábbi 7,3 millió hektoliterrel. Az úgynevezett közösségi kivitel 474 ezer hektolitert tett ki, az unión kívüli államokba pedig 85 ezer hektolitert szállítottak. Egy évvel korábban, 2007-ben az Európai Unió országaiba 274 ezer hektoliter magyar sört vittek, az unión kívüli piacokra 98 ezer hektolitert. Az import tavaly összeségében 132 ezer hektoliter volt, míg tavalyelőtt 156 ezer hektolitert tett ki.

A csökkenő értékesítés nyomán a söripar tavaly az előző évinél 5 milliárd forinttal kevesebb adót, mintegy 57 milliárd forintot fizetett be.

A sörszövetség elnöke emlékeztetett arra: a sör belföldi eladásán belül jelentősebben esett vissza az olcsóbb árfekvésű sörök értékesítése, mint a drágább szegmensekbe tartozóké. A vendéglátóhelyeken is kevesebb sör fogyott, mint a kiskereskedelemi forgalomban.

Sivó Imre elmondta: a sörgyárak nyeresége olyan mértékben csökkent, hogy már a nullához közelít. Az elnök szerint egyes üzemek eredménye az év végére enyhe veszteségbe is fordulhat.

A kedvezőtlen gazdasági környezet hatására a sörszövetség arra számít, hogy Magyarországon az idén folytatódik a sörpiac zsugorodása. Prognózisuk szerint minimum 5 százalékkal csökken 2009-ben a sörfogyasztás.

Az előkészületben lévő jövedéki adó- és áfa-emelés, a romló eladási feltételek pedig nagy kihívás elé állítják a söripari vállalatokat - mondta Sivó Imre.

A sajtótájékoztatón elhangzott: a Magyar Sörgyártók Szövetsége 2008-ban is folytatta az előző években megkezdett társadalmi felelősségvállalás és a sör kulturált fogyasztására ösztönző programjait. Folytatják az idén is a Jófej-kampányt, amelynek célja a felelős alkoholfogyasztás népszerűsítése.



AGROTREND