Címlap

Bejelentkezés


Növekvő árak miatt csökken a húsvéti sonka és csokoládé forgalom

Rovat(ok):

Egyre kevesebbet vásárolunk a húsvéti ünnepkör kedvelt szezonélelmiszereiből. A tavalyi szezonban is kevesebb húsvéti csokoládéfigura és sonka fogyott. A 40 év feletti háziasszony által vezetett háztartások jellemzően nagyobb arányban vásárolnak főtt-füstölt sonkát húsvétkor, míg a szezonális édességek vásárlóközönsége a fiatalabb korcsoportok irányába tolódott el az elmúlt évben - derül ki a GfK Hungária ConsumerScan adataiból.

Az adatok tükrében elmondható, hogy a húsvéti bevásárlások időszakában, vagyis március és április hónapokban jelentősen több sonkát vásárolunk, közel kétszeresét az átlagos mennyiségnek. 2008. március-áprilisi időszakban kis mértékben csökkent a kategória piaca az előző év hasonló időszakához képest, mintegy 3 százalékkal kevesebb húsvéti sonkát vásároltak a háztartások. Az áremeléseknek köszönhetően a kisebb mennyiség nagyobb értékbeli forgalmat eredményezett, a sonkavásárlások forintban kifejezett értéke 7 százalékkal meghaladta a 2007-es szintet.

A kategória két fő szegmensét a gépsonkák és a füstölt-főtt-kötözött sonkák alkotják. A húsvétkor hagyományosan fogyasztott füstölt-főtt-kötözött sonkákból két és félszer nagyobb mennyiséget vásárolunk március és április során, mint a havi átlag, addig a gépsonkák forgalma csak mintegy egyötödével emelkedik meg az ünnepek alatt.

A füstölt-főtt-kötözött sonkák árában bekövetkező emelkedés következtében 2 százalékkal kevesebbet vásároltak a háztartások március és április hónap során, mint 2007-ben, mintegy 15 százalékkal magasabb áron.

A húsvéti időszakban a háztartások előszeretettel szerzik be az ünnepi asztalra szánt ételeket a hipermarketekből, így ebben az időszakban a csatorna jelentősége az éves átlaghoz képest hagyományosan megemelkedik. 2008 március-áprilisi időszakában 31% volt a csatorna részesedése, szemben az év során átlagosan mért 23%-kal.
A szupermarket csatornánál tapasztalható növekedés, 2007-hez képest, kevésbé a "húsvéti hatás" erősödésének, mint inkább a csatorna általános expanziójának tudható be.

Az értékesítési csatornák mennyiségi piacrésze a húsvéti főtt-füstölt sonkák piacán a húsvéti időszakban, 2007-2008. március-április (%)
A húsvéti főtt-füstölt sonkák vásárlása során megfigyelhető, hogy az idősebb, 40 év feletti háziasszony által vezetett háztartások jellemzően nagyobb arányban vásárolják ezt a hagyományos ételt. A 39 évnél fiatalabb háziasszony által vezetett háztartások pedig országos arányukhoz képest kevésbé vásárolják a húsvéti szezon e kedvelt termékét. Lakóhely szerint vizsgálva, pedig inkább a délkeleti és az északkeleti országrész háztartásai azok, akik nagyobb arányban vásárolnak húsvéti sonkát.

A húsvéti főtt-füstölt sonkavásárló háztartások megoszlása a háziasszony életkora alapján a húsvéti időszakban, 2007 - 2008. március-április (%)


MARKETINGINFO