Ha Etyek, akkor fehérbor. Magyarország egyik leghíresebb pezsgőtermő vidéke leginkább szőlőjéről és csillogó, kellemesen savas borairól ismert. Hegedűs Imre, a Bicske Mg. Zrt. ügyvezető igazgatója évekkel ezelőtt azt a célt tűzte ki maga elé, hogy az etyeki tehenészetükben megtermelt tejet is legalább annyira elterjedté és ismertté teszi, mint az etyeki bort.
A munka lassan, de meghozza gyümölcsét – a Zsámbéki-medencében és környékén, többek között Budapesten is mára rendkívül népszerű lett az áruházláncokban felfedezhető reggeli ital és tejnek csúfolt fehér lötty igazi konkurenciája, a valódi etyeki tehéntej.
Fejlett technológia, kiváló eredmény
Évente mintegy 8 millió kg tejet termelnek a 200 éves termelési múlttal rendelkező etyeki Ödön-majorban. Ez a mennyiség több mint 950 fejőstehénnek köszönhető. A jószágok laktációs tejtermelése megközelíti a 10 000 l-t. A korábban Metternich-birtok részét képező majorban a fejősteheneken kívül több mint 1000 növendék szarvasmarha él, és nem mellékes, hogy az vállalat 105 embernek ad munkát, megélhetést.
A vállalat az elmúlt években hatalmas beruházásokat hajtott végre mind az Ödön-major területén, mind pedig Herceghalmon. Etyeken a legkorszerűbb technikát felhasználva fejik a teheneket, míg Herceghalmon a nemrég megépült feldolgozó üzemben 6-8 -féle kiváló terméket állítanak elő saját tejből. A sajt és túró mellett a klasszikus ízvilággal rendelkező Túró Gyuri is hamar elnyerte a vásárlók tetszését.
A fejlesztések pozitív hatása mellett természetesen nehézségek is adódnak. A több milliós összeg, melyet a vállalat elköltött, jelenleg literenként 17 forinttal emeli a tej előállítási költségét Etyeken. Az elmúlt időszak nyomott felvásárlási árai mellett ezt szinte lehetetlen lenne kitermelni, így más megoldás után kellett nézni.
A tej házhoz jön
Hegedűs Imre néhány éve megelégelte, hogy a nagy felvásárlók vagy az önköltségi ár alatt, vagy annál éppen hogy többet ajánlva veszik át az Ödön-majorban megtermelt tejet. Némi gondolkodás után befektetett néhány mikrobuszba, és felkeresték a környék településeit friss, lehűtött tejükkel.
A tejesautók híre hamar elterjedt, népszerűségük pedig folyamatosan nőtt, mígnem Hegedűs újabb autókba fektetett be pénz, és mára 14 kisbusz járja a környéket, hogy nekünk, vásárlóknak ne kelljen a multik „TEJ” felirattal ellátott löttyét fogyasztanunk.
Az évek alatt minőségi probléma sem volt az etyeki tejjel – Hegedűs Imre leginkább erre büszke. „Tejes autóink oldalán feltüntettük a telefonszámomat, és soha, egyetlen panasz sem érkezett. Olyan volt, hogy azért hívtak fel, hogy késik a tejeskocsi, és mikor érkezik, de hogy valaki rosszul legyen tőle, vagy fájjon a hasa, olyan még nem volt” - mesélte.
A másik merész vállalkozás 40 tejautomata beszerzése volt, melyről hamar kiderült; nincs akkora sikere, mint az autóknak. Az ok persze egyértelmű: Míg a sofőr személyes jelenléte egyfajta biztonságot jelent, és kommunikálni is lehet vele, addig egy automata személytelen.
Mára egyébként az Etyeken megtermelt tej mintegy 40%-át közvetlenül a fogyasztóknak értékesíti a Bicske Mg. Zrt.
A 180Ft/l ugyan drágább, mint a multik silány UHT teje, de beltartalomra, sőt, ízre összehasonlíthatatlan a kettő. Míg 100 forintért egy liter fehér vizet vásárolhatunk az áruházláncokban, addig a termelőtől megvett tej egészséges, ízletes – és nem utolsó sorban hazánk gazdaságát segítjük megvásárlásával.
Nelly, a bajnok
Azt, hogy milyen komoly szakmai tudás áll az etyeki tej mögött, mi sem mutatja jobban, hogy az Ödön-major egyik büszkesége, a 4 és fél éves Nelly nevű Holstein-fríz tehén idén champion minősítést kapott a Kaposvári bírálaton, de az Olaszországban megrendezett versenyen is az erős középmezőnyben végzett. Aki az etyeki tehenészet kocsijaiból, vagy automatáiból vásárol, az minden bizonnyal hazánk legszebb tőgyű tehenének megválasztott jószág tejéből is kortyolhat néhányat.
Egy kívánság és a jövő
Arra kérdésre, hogy mi lenne a kívánsága, ha kifogna egy aranyhalat, Hegedűs Imre először azt válaszolta, hogy azt szeretné, ha a boltok polcairól eltűnne a margarin, és a háziasszonyok csak vajat használnának. „Komolyra fordítva a szót azonban az lenne a kívánságom, hogy az áruházláncok minden hónapban 1%-kal emeljék a boltjaikban található magyar termékek mennyiségét” - mondta az ügyvezető igazgató. Hozzátette, az áruházláncok sokszor azzal érvelnek, hogy a magyar termelők nem tudják kielégíteni a mennyiségi igényeket, ám a havi 1 %-os emelkedés következtében a hazai gazdálkodók fel tudnának készülni arra, hogy a polcokon főként magyar termékek sorakozzanak.
Az utóbbi években többször hallatták a hangjukat a különböző érdekvédelmi szervezetek, hogy a magyarországi tejtermelés komoly válságban van. Sajtótájékoztatókon, tüntetéseken próbálták felhívni a Parlament, a Minisztérium és a társadalom figyelmét arra, hogy a rossz minőségű, de olcsó importtejek kiszorítják a magyar árút, miközben a felvásárlók sokszor önköltség alatt veszik át az italt a termelőktől.
Bár a felvásárlási ár az elmúlt egy évben növekedett, a magyar tejtermelés helyzete még mindig nehéz. Ezért a Tej Terméktanács kidolgozta tejre vonatkozó agrárstratégiáját, melyet a jelenlegi kormány elé is beterjesztett.
Ebben célul tűzik ki a tejelő tehénállomány növelését 365 ezer darabra 2020-ig, a termelt tej mennyiségét pedig 2 milliárd kg/évben határoznák meg. „Kívánatos lenne az érdekelt felek bevonásával a tej felvásárlási árát féléves határidőre minimum ár vagy árcentrum meghatározásával irányítani, bizonyos feltételek fennállásának meghatározásával” - írják az agrárstratégiában.
További programpontok:
- Az optimális birtokméretek kialakítása állami vagy banki földvásárlásokkal
- A tejfeldolgozás korszerűsítése, termelői integrációja, koncentrációja nélkül megoldhatatlan a versenyképesség megteremtése
- A hazai és import termékek arányánál a 80-20 %-os arány megteremtése mennyiségben, és nem polci kihelyezésben
- A kereskedelmi monopólium visszaszorítása
- A családi gazdaságok működésének segítése a helyi és regionális tej és tejtermék ellátásban
- A magyar lakosság tej és tejtermék fogyasztásának növelése 200 kg/fő/év tejegyenértékre (1987. évi fogyasztási szint)
- Fogyasztói attitűd befolyásolása közösségi marketing eszközökkel (AMC)
Mi hogyan segíthetünk?
Nagyon egyszerűen! Ha csak tehetjük, magyar termékeket, magyar tejet vásárolunk, azon belül is közvetlenül a gazdálkodótól, termelőtől. Pl. az etyeki tehenészet automatáiból, tejeskocsijaiból. De talán az is elég lenne, ha nem vásárolnánk olcsó importtejet, hiszen igaz, hogy a nehéz gazdasági helyzetben pénztárcánkat kímélik a „reggeli italok”, ám magunkat és szervezetünket csapjuk be velük. Úgy is mondhatnánk: Olcsó tejnek híg a leve.
GAZDAKÖR