Újra behozatali dömpingre számítanak ágazati szakértők az idei decemberi ünnepi időszakban a magyar pezsgőpiacon. A külföldi italok a hazai termelésnek egyre nagyobb konkurenciát jelentenek, mivel a fogyasztás az utóbbi időszakban évi 2-8 százalékkal egyébként is csökkent. Elsősorban az olcsón behozott tankpezsgőknek nyújt versenyelőnyt, hogy a magyar termékeket literenként 129,50 forintos jövedéki adó terheli. Emellett az olcsó külföldi habzóborok is sokszor pezsgőként jelennek meg a hazai boltokban a szándékosan rossz fordítások miatt. Az agromonitor.hu értesülései szerint a Henkell International GmbH. a piacvezető Törley Pezsgőpincészet (TP) Kft.-be olvasztja két másik magyarországi érdekeltségét, a Walton Pezsgõpincészet Kft.-t és a Kaiser 2000 Vodka Kft.-t.
Az idén is behozatali dömping várható a hazai pezsgőpiacon, mivel a kiskereskedők - elsősorban a nagy élelmiszerláncok – ismét jelentős mennyiségű külföldi termék forgalmazását tervezik. Horváth Csaba, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) főtitkára elmondta: a behozatal egyre nagyobb konkurenciát jelent a hazai termelésnek, mert a belföldi pezsgőfogyasztás az utóbbi időszakban egyébként is folyamatosan csökkent. A kereslet 2004-2008 között évi 2-7 százalékkal esett vissza, az idei első félévben pedig 8 százalékos szűkülés következett be:
A főtitkár szerint Magyarország korábban 50 milliónál is több palack pezsgőt állított elő évente, de a termelés tavalyra 23 millió palackra csökkent, amely 172 ezer hektoliternek felel meg. A behozatal mind a tank-, mind a minőségi pezsgők értékesítési lehetőségeit rontja. Emellett sokszor előfordul, hogy a „szándékosan rossz fordítások” miatt a teljesen más termékkategóriába tartozó, szén-dioxid hozzáadásával készülő külföldi habzóborok is pezsgőkként kerülnek a magyar boltokba.
A pezsgőbehozatal tavaly 24 425 hektolitert tett ki és e mennyiség előreláthatóan az idén is megjelenik az üzletekben. Horváth Csaba szerint a külföldi termékeknek versenyelőnyt nyújt, hogy a magyar pezsgőket literenként 129,50 forintos jövedéki adó terheli. Ausztriában például – „nulla kulcsossá” tették az adót, így a szomszédos ország nem csak bel-, hanem külpiacain is erősítette pozícióit. Ráadásul a prosperáló pezsgőforgalmazás áfa-vonzatából származó osztrák állami bevételek a többszörösét teszik ki a szerényebb forgalom melletti korábbi jövedéki adónak – mondta a főtitkár.
A magyarországi jövedéki adó mérséklése vagy eltörlése különösen a 600-900 forintos palackonkénti árú tankpezsgőknek kedvezne, mert árfekvésük közelíthetne a lélektaninak tartott, 500 forint körüli árszinthez. A behozott külföldi tankpezsgők és habzóborok ma sokszor ennél is olcsóbbak a hazai piacon. Az adócsökkentés ugyanakkor javítana a minőségi pezsgők helyzetén is, amelyek palackonkénti bolti ára ma 1200-1500 forintnál kezdődik. A statisztikák szerint a külföldi pezsgők elsősorban Németországból, Olaszországból, Ausztriából és Franciaországból érkeznek a magyar üzletekbe.
Az agromonitor.hu értesülései szerint a piacvezető Törley Pezsgőpincészet Kft.-ben tulajdonos Henkell International GmbH. a közelmúltban arról határozott, hogy a TP-be olvasztja további két magyarországi érdekeltségét, a Walton Pezsgõpincészet Kft.-t és a Kaiser 2000 Vodka Kft.-t. Ma mindkét cég egyszemélyi tagja a Törley Pezsgőpincészet Kft. A TP nem kívánt nyilatkozni a változtatások részleteiről. Lefler Zoltán, a társaság marketing osztályának illetékese közölte: a vállalat teljes éves forgalmának 50 százalékát az év utolsó két hónapjában bonyolítja le, ezért minden munkatárs maximális odafigyelésére van szükség ahhoz, hogy a cég termelési, marketing és kereskedelmi szempontból fel tudjon készülni. Emiatt a társaság az idén már nem tud állást foglalni az ügyben – tette hozzá.
Ágazati szakértők a Törley változtatásait alapvetően számviteli-admininsztratív lépésnek tartják. Horváth Csaba szerint korábban a magyarországi bor- és pezsgőpiaci terjeszkedés bevett gyakorlata volt, hogy külföldi vállalatok meglévő márkákat vásároltak fel. A Walton például az izsáki pezsgőgyár tulajdona volt. Mára azonban kiderült, hogy e termék kevésbé keresett a piacon, ezért a cégportfólió egyszerűsítése azt mutatja, hogy a nemzetközi piacokon is sikeres, tradicionális márkáit kívánja előnyben részesíteni a Törley – vélte a főtitkár.
AGROMONITOR