Közép-Európában is egyedülálló fejlesztést hajtott végre a váci Naszálytej Zrt. Azért, hogy még versenyképesebbek legyenek, és az UHT-tej íze hasonlítson a friss tejéhez.
Avató ünnepségre hívtak bennünket Vácra, a Naszálytej feldolgozójába, ahol 586 millió forint értékű beruházást valósítottak meg. Persze, hogy felkaptuk a fejünket a hírre, hiszen a válság a magyar élelmiszeripart is sújtotta, a tejipar pedig már évek óta gondokkal küszködik. Akkor pedig honnan volt a váci tejipari vállalatnak ennyi pénze az új feldolgozó vonalra és töltőgépre? Ráadásul a fejlesztés Közép-Európában is egyedülálló, ugyanis sehol máshol nem töltik a tejet ilyen modern, praktikus és egyedi sátortetős formájú italos kartondobozokba.
A kérdésre Németh Vilmos, a részvénytársaság elnöke válaszolt, aki visszapillantott a múltba is. A váci tejipari vállalatot 1991-ben, az elsők között privatizálták, majd rá hét évre tulajdonosváltás történt. Továbbra is teljesen magyar tulajdonban maradt a cég, és az elmúlt tizenkét évben ötszörösére tudták növelni az árbevételüket.
A majdnem hatmilliárd forintos évi árbevétellel a közepes méretű tejfeldolgozók közé tartoznak, eredményesen gazdálkodnak, még a válság idején is, aminek titka, hogy kiváló minőséggel vették föl az amúgy nagy árversenyt. Nekik az a tapasztalatuk, hogy a vásárlók ragaszkodnak a hagyományos termékeikhez, a választékot pedig specialitásokkal bővítették.
Az elmúlt években minden eredményt visszaforgattak a termelésbe, így történt ez most is, hiszen ki kellett egészíteni az Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alap (EMVA) pályázat útján elnyert 400 millió forintos támogatást, amihez hitelt is felvettek. A fejlesztést azért valósították meg, mert a Tetra Pak olyan új töltősort, illetve technológiát ajánlott nekik, amellyel az UHT-tejek íze teljesen más lesz, hasonlít majd a frissen fejt tej ízéhez. Az eddiginél kíméletesebb hőkezelési eljárásnak köszönhetően a tej jobban megőrzi ízvilágának eredetiségét, ugyanakkor továbbra is hosszú ideig eltartható lesz. Az sem elhanyagolható szempont, hogy ezzel a berendezéssel harminc százalék energiát tudnak majd megtakarítani. Üzembe helyezésével megduplázták UHT-tejcsomagolási kapacitásukat, és óránként már hétezer darab 0,5, 0,75 vagy 1 literes, a tejiparban teljesen újdonságnak számító csomagolású tejet állítanak elő.
A Naszálytej kizárólag hazai termelőktől származó, kiváló minőségű tejet vásárol föl, 180 embernek ad munkát, de beszállítóin és alvállalkozóin keresztül négy-ötszáz család megélhetését biztosítja. Németh Vilmos elmondta, hogy céljuk az egészséges táplálkozás elősegítése, ezért a különleges fogyasztói igényeket is kielégítik. Így például először léptek a piacra bio- és laktózmentes tejjel, valamint még nyolc hasonlóan új termékkel, például olyan desszerttel, hogy azokat a tejcukorra érzékenyek is fogyaszthassák. Nevükhöz fűződnek az első hazai aloe vera tartalmú tejtermékek is. (Ez egy olyan gyógynövény, amely mintegy kétszáz hatóanyagot tartalmaz.)
A vállalat hosszú évek óta részt vesz az iskolatejprogramban, termékei megtalálhatók a legnagyobb hazai és nemzetközi üzletláncok polcain, ez utóbbiak közül kettőnek saját márkás termékeket is gyárt.
SZABADFÖLD