A Budapesti Corvinus Egyetem a Élelmiszeripari Gazdaságtan Tanszéke a Hungarikum Szövetség megbízásából felmérést végzett a magyar élelmiszertermékek hazai kiskereskedelemben betöltött arányának becslése érdekében.
Dr. Podruzsik Szilárd, a Corvinus Egyetem docense a kutatás eredményeit ismertetve elmondta: azt vizsgálták, hogy milyen arányban vannak jelen a magyar élelmiszerek az áruházak polcain. Minden olyan élelmiszert hazainak tekintettek, amelynek csomagolásán előállítási/származási helyként Magyarország volt feltüntetve. (Így példul magyarnak tekintették a holland sertés húsából Magyarországon készült termékeket is.)
A kutatók a 12 legnagyobb - 3 hazai és 9 nemzetközi tulajdonú- Magyarországon tevékenykedő kereskedelmi lánc véletlenszerűen kiválasztott boltjaiban 10 termékcsoportot (pl. húskészítmény, tojás, tejtermékek, méz) vizsgáltak.
Összességében a vizsgált árukategóriákban 76,45 volt a magyar származású termékek aránya. A hazai tulajdonú láncoknál ez az arány magasabb, 82%-os, míg a nemzetközi láncoknál 72,8%-os átlagot regisztráltak. Az összes kategóriát tekintve az Aldi az 59%-ot sem érte el a hazai termékek arányában, a sorban a Lidl (62%) és a Penny (66%) áruházai következtek.a legtöbb hazai árut a Match, illetve a CBA és a Coop áruházaiban találták.
Magyar termékek aránya a kínálatban
- Lekvár 52,89%
- Méz 87,26%
- Zöldség-gyümölcs minta 77,81%
- Tej 73,63%
- Sajt,sajtkészítmények 54,49%
- Joghurt,kefír,tejföl 54,65%
- Tojás 94,65%
- Tálcás sertéshús 92,29%
- Tálcás baromfihús 98,28%
- Húskészítmény 77,8 %
Forrás:Budapesti Corvinus Egyetem Élelmiszeripari Gazdaságtan Tanszék
Egyértelműen látszik, hogy a tej-és tejtermékek esetében viszonylag alacsony termékképviselet figyelhető meg a magyar boltok kínálatában. Egyes termékcsoportoknál -például a tálcás húsoknál illetve a tojásnál- a magyar termékek aránya 90% feletti volt.
AGROLINE