Címlap

Bejelentkezés


Nyugaton és keleten is terjeszkednek

Rovat(ok):

Az uniós csatlakozásunkat követő időszakban rengeteg gyenge minőségű élelmiszer zúdult az országra. Ez mára ráébresztette az egyébként árérzékeny hazai vásárlókat is, hogy figyelmesebben olvassák el a származási helyre, illetve az összetevőkre utaló tájékoztatókat. Elmondhatjuk, hogy megnőtt az értéke a jó minőségű hazai élelmiszereknek. Ilyeneket állít elő, például a szarvasi Gallicoop Zrt.

Talán sokaknak meglepetésként hat az a tény, hogy Magyarország a maga, fejenkénti 7,5-8 kilogrammos fogyasztásával ma a harmadik legnagyobb pulykafogyasztó nemzet Izrael és az Egyesült Államok után. A tavaly 20. évfordulóját ünneplő Gallicoop Zrt. egymaga a hazai pulykafeldolgozás több mint 40 százalékát adja. A cégről Erdélyi István elnök-vezérigazgatóval beszélgettünk.

- Mi azt gondoljuk, hogy az elmúlt 20 év folyamatos fejlődést takar a Gallicoop esetében. Évi 10 ezer tonnás termelésről indultunk, és ma már 35 ezer tonnát is meghaladjuk élő állatban. Időközben a Gallicoop Magyarország legnagyobb pulykafeldolgozó vállalatává vált, és ezt a pozíciót szeretnénk a következő időszakban is megőrizni.

- Honnan vásárolják az alapanyagot, illetve mennyire ellenőrzik azt?

- A Gallicoop Zrt. zárt integrációban dolgozik, ami azt jelenti, hogy a törzsállat-tartást, tojástermelést, -keltetést, előnevelést, hizlalást, vágást, feldolgozást, darabolást, hűtést, fagyasztást kézben tartjuk. Természetesen az élő állatok takarmányát is ellenőrizzük, tehát a szántóföldtől az asztalig követjük a termelés valamennyi folyamatát.

Az eleinte kizárólag vágóhídként működő társaság mára az ország egyik legnagyobb zártrendszerű pulykahús integrációjával rendelkezik. A 60 ezer tonnás takarmánykeverőjének köszönhetően a vágásra kerülő pulykák jelentős hányadának takarmányozását kézben tartja. Feldolgozóüzeme a friss húsok mellett kolbász- és sonkaféleségekkel, felvágottakkal, virslivel, párizsival és panírozott termékekkel színesíti a választékot.

- Jelenleg 30-35 féle terméket készítünk a pulykából. Ez évről évre változik, hiszen fejlesztési csoportunk folyamatosan az új termékek előállításával foglalkozik. Amelyik termékünknek az életgörbéje már lefelé ível, azt kivezetjük a piacról, és helyükre új termékek lépnek, de a 30-35-ös nagyságrendet mindig tartjuk.

- A magyar felirat, a magyar logó bizonyára nem véletlen a termékeken.

- Szerintünk nagyon fontos, mert ez egy minőséget is takar, ugyanakkor ezzel szeretnénk megkülönböztetni magunkat a piacon. Mi valamennyi élelmiszerbiztonsági előírásnak megfelelünk, s ez az alapja annak, hogy a vevők bízzanak bennünk.

- Termékeiket ma a világ több pontján ismerik.

- Szinte Nyugat-Európa valamennyi országába eljut a termékünk, de a fő piacaink Svájc, Ausztria, Írország, Anglia, Olaszország, Románia, Szlovénia. Az elmúlt évben elindultunk a keleti piacok felé is, ami azt jelenti, hogy Oroszország, Kína, Tajvan, Dél-Korea, Japán is a vásárlóink közé tartozik. Az idén megnégyszerezzük a kivitelünket az orosz piacon, mely reményeink szerint hosszú távon fontos, igényes piac lesz.

Bár a válság, és az azt követő időszak a Gallicoop piaci elképzeléseiben is nehézségeket okoz, az feltétlen bizakodásra adhat okot, hogy olyan baromfitermékeket állítanak elő, amelyek vitathatatlan előnyökkel bírnak biológiai értékük, illetve vitamin- és ásványianyag-tartalom tekintetében például a vörös húsokkal szemben.

- A baromfihús-fogyasztás a világban is mindenütt felfelé ível, éppen azért, mert egészséges, koleszterinszegény húsról van szó. Ugyanakkor a pulykahús egy neutrális, tehát egy semleges hús, amiből jó fűszerezéssel bármilyen termék elkészíthető, ezért is kedvelt a piacon. Szeretnénk megtartani ezt a termelési szintet, de fokozni szeretnénk a készítménygyártást, és a panírozott termékek még jobb piaci bevezetésén dolgozunk.



GAZDAKÖR