Még a pulykákat is megviselte a gazdasági válság. Vissza kellett fogni a tenyésztésüket, így kevesebb jutott belőlük a feldolgozóknak. Továbbra is a legnagyobb pulykahúsfogyasztó népek közé tartozunk!
Tavaly az egyik legnagyobb hazai baromfi-feldolgozó a gazdasági válság miatt ötszáz dolgozójától kényszerült megválni. Ennek ellenére a Sága Foods továbbra is a régió legnagyobb munkáltatói közé tartozik, mintegy 1300 embernek ad munkát Sárváron. Vajon milyen lépéseket kellett megtenni a talpon maradásért? Ezzel a kérdéssel kerestem meg a vállalat két igazgatóját, Vajdahunyadi Csabát és Diera Károlyt.
A szervezeti változások előzményei 2007-ig nyúlnak vissza, akkor tombolt a madárinfluenza, ami enyhén szólva nem kedvezett a szárnyasok piacának. Aztán jött a gazdasági válság, amelynek hatására jelentősen csökkent a nyers hús amúgy is kiszámíthatatlan világpiaci ára: tavaly év elején 2,6 euró (kb. 720 Ft) volt a pulykamell kilója a korábbi 4 euró (kb. 1100 Ft) helyett. Emiatt kellett visszafogni a termelést és elbocsátani ötszáz embert. Utána a nyershús-értékesítés helyett előtérbe helyezték a feldolgozott termékek exportját, hiszen azok nincsenek annyira kitéve a világpiaci ármozgásnak. A nyers hús értékesítése a felére csökkent, s a korábbi 3,2 millió pulyka helyett csupán 1,8 milliót vágnak évente.
A nyolcvanéves múltra visszatekintő sárvári cég beszállítóit is érintette a termelés visszafogása, hiszen a korábbi nyolcvan-kilencven mezőgazdasági termelő helyett most már csak hússzal állnak szerződéses kapcsolatban. Ezenkívül tizenöt saját állattenyésztő telepük van a Dunántúlon. A vállalatnak nagyon fontos, hogy kiváló minőségű alapanyaghoz jusson, ezért saját maga neveli föl a termelőkhöz kihelyezett kis pulykákat, sőt a takarmányt is adja a hizlaláshoz. Ez egyfajta integrációnak számít, hiszen szaktanácsot is adnak, rendszeresen felügyelik az állatállományt, megelőlegezik a termelést, és a pulykák visszavásárlásakor számolnak el egymással.
A Sága valószínűleg még az idén is veszteséges lesz, hiszen az év elején csökkent a márkázott termékek értékesítése, amiben közrejátszott az alacsonyabb sertéshúsár és az, hogy az emberek általában az olcsóbb termékeket keresik. Pedig a cég készítményeinek zöme a prémium kategóriába tartozik, azaz minőségi áruról van szó. Ennek ellenére nem estek kétségbe, már tavalytól olyan fejlesztésekbe kezdtek, amelyek eredményeként megújítják eddigi márkáikat, és teljesen új termékekkel lépnek a piacra. Egyik céljuk, hogy a háziasszonyoknak minél több olyan élelmiszert ajánljanak, amikkel kevesebb időt kell eltölteniük a konyhában. Hamarosan a piacra lépnek egy termékcsaláddal is, de hogy pontosan mi lesz ez, még titok. A lényege viszont az, hogy bárki számára elérhető lesz, azaz a középár kategóriába tartozik majd.
A vállalat reménykedhet a fellendülésben, hiszen a pulykahús hazánkban különösen népszerű. Annyit fogyasztunk belőle, mint az Egyesült Államokban, évente nyolc kilót. Ez majdnem a duplája az uniós átlagnak. De szeretik máshol is a világban, hiszen Európa egyik legmodernebb húsfeldolgozója exportálja termelésének a felét. Legnagyobb részben a hústermékek és a panírozott, fagyasztott termékek utaznak külföldre.
SZABADFÖLD