Folyamatos innováció és az, hogy semmire sem mondtak nemet - Novák Tibor, a mátészalkai Nobilis Zrt. tulajdonosa szerint ez a titka a sikerüknek. A szárított és aszalt gyümölcstermékek előállításával foglalkozó cég most a japán piacot akarja meghódítani.
Hogyan jutottak el Japánba?
Tizenöt éve minden esztendőben ott vagyunk valamelyik nagy nemzetközi élelmiszer-ipari kiállításon, ami sok pénzbe kerül, ám óriási reklám. Az egyes megrendelések hozták a következőt: jelenleg 14 európai országban vagyunk jelen. Az elsők közt a svéd piacot hódítottuk meg, és ami már a svédeknek jó volt, az a németeknek is megfelelt. A japánok is így akadtak ránk. Először a minőségbiztosítási rendszereinkre voltak kíváncsiak, majd bejárták a gyárat, végül megkóstolták a termékeinket. A szigetországi kóstoltatások után most elindíthattuk az első szállítmányt is.
Honnan jött az almaszirmok ötlete?
Egy innovációs vállalkozás még 1985-ben kereste meg a termelőszövetkezetet, ahol dolgoztam, hogy nem tudnánk-e megoldani a dohányszárítónkban az alma és a meggy szárítását. Ahogy ma is, akkor is nyitottak voltunk mindenre. Az iparszerű termelés 1986-ban kezdődött, napjainkban pedig már 500 kistermelővel vagyunk kapcsolatban. Évente 300 vagon almát és 80 vagon meggyet dolgozunk fel. Idén megkezdjük a szilva és a barack feldolgozását is.
Nem ismer lehetetlent?
Olyannyira nem, hogy a kezdetekkor egy nagy hírű német partnerünk kifogásolta az aszalt meggyünk alakját. Nem volt nekik elég gömbölyű. Visszahozattuk a szállítmányt, és a több millió szem meggyet addig formáztuk zsömlegömbölyítő géppel, amíg végül a németeknek is megfelelt.
Hogyan született meg az alma és a csokoládé párosítása?
Kisebbik lányom élelmiszer-ipari mérnök, a diplomamunkájában sok hasonló újítás lapul még. Rengeteg alapanyagot kipróbáltunk, de a legjobban a jonatánalma és a belga csoki párosítása sikerült. Ugyanakkor figyelembe kell vennünk, hogy Magyarország kis belső piaccal rendelkezik. Így a fejlesztések során elsősorban azt vizsgáljuk, hogyan reagálnának az exportpiacaink egy-egy újításra. Ezt is a nemzetközi vásárokon tudjuk felmérni.
Termékeik a hipermarketek polcain is megtalálhatóak. Nincsenek rossz tapasztalataik a multikkal?
Egy cégnél azt mondták, hogy csak 60 napra fizetnek, mire közöltem, hogy a mi partnereink 30 napra fizetnek, és ezen nem akarunk változtatni. Ezen a téren makacs vagyok. Olyan termékkel megyünk a multikhoz, ami nincs a konkurenciának. Így könnyebben szabhatunk feltételeket.
Bírják kapacitással a növekedő piacaikat?
Gyártósorunk a jelenleginél háromszor nagyobb termelésre is képes. Jó minőségű alma Szabolcsban mindig lesz, s ha új gyártóbázist kellene építenünk, azt is Mátészalkára vinnénk. Ismerjük a munkásainkat, a beszállítóinkat, a környéket. De ez már a lányaim gondja lesz, bár gyakran elgondolkodom, jól tettem-e, hogy ebbe az irányba terelgettem az életüket.
NOVÁK TIBOR
1951-ben született Nyírkarászon. • Agrármérnök-közgazdász végzettsége van. • Hobbija a terepbiciklizés, a tenisz, a fotózás és a természetjárás - hamarosan befejezi az országos kéktúrát. • Nős, két lány édesapja.
Barátok közt
Novák Tibor 1992-ben hozta létre a Nobilis Rt.-t, és folytatta a termelőszövetkezet keretei között 1986-ban elkezdett munkát. Azért választották a részvénytársasági formát, mert azt akarták sugallni, hogy családi vállalkozásuk mögött komoly szándék van. Az alaptőkét bankhitel biztosította, melynek fedezete a családi ház volt. Novák Tibor máig hálával gondol barátjára, aki igazolta a banknak, hogy a háza elvesztése esetén befogadná. A Nobilis 80 embert foglalkoztat, tavalyi éves árbevétele 1,1 milliárd forint volt.
HETI VÁLASZ