Az időjárás okozta terméscsökkenés áremeléshez vezet a fagyasztott zöldség- és gyümölcstermékek piacán – mondta Kúthy László, a Székesfehérvári Hűtőipari Nyrt. (Fevita) vezérigazgató-helyettese. Az ipari és az exportárak már 20-30 százalékkal emelkedtek, az új belföldi árak kialakítása pedig az őszre várható. A Fevita nyereséges első félévet zárt, mivel mind a belföldi árbevétel, mind az export értéke nőtt. A hathavi árbevétel 2,721 milliárd forint volt, míg tavaly ugyanezen időszakban 2,455 milliárd forintot ért el. A mérleg szerinti eredmény ugyanakkor 110,6 millió forintra csökkent az elmúlt évi 199,6 millióról.
Az első félévben a belföldi értékesítés árbevétele 8 százalékkal nőtt, az export eladások értéke pedig 18 százalékkal emelkedett – mondta az MTI-nek a vezérigazgató-helyettes. Az első félév eredményét a tavalyi termésév árui adták. Az árbevétel 2,721 milliárd forint volt, míg a tavaly ugyanezen időszakban 2,455 milliárd forintot ért el. A mérleg szerinti eredmény ugyanakkor 110,6 millió forintra csökkent a tavalyi 199,6 millióról.
Idén május 15-ig az időjárás kiváló termés lehetőségét mutatta, azonban a május közepén kezdődött esőzések, jégverések, szélviharok és a hideg a társaság zöldség nyersanyagainak 30-50 százalékos csökkenését okozták. A kisebb mennyiségű nyersanyagokból, késztermékekből leginkább az exportértékesítést csökkenti a cég annak érdekében, hogy a hazai fogyasztók minél kevésbé érezzék a hiányt – magyarázta Kúthy László.
A társaságnál június elején azt prognosztizálták, hogy az időjárás okozta terméscsökkenés áremelkedéshez fog vezetni a fagyasztott zöldség- és gyümölcstermékek piacán. A vezérigazgató-helyettes úgy látja: az ipari és az export árak már 20-30 százalékkal emelkedtek, az új belföldi árak képzése pedig – valamennyi nyersanyag pozíciójának ismeretében – csak ősszel várható.
A Székesfehérvári Hűtőipari Nyrt. jelenleg 20 ezer tonna feldolgozó-kapacitással, és mintegy 70 ezer köbméter, mélyhőmérsékletű tárolótérrel rendelkezik. A magyar tulajdonban lévő társaság jelenleg 22-23 százalékos részesedéssel bír a fagyasztott zöldségek és gyümölcsök magyarországi piacán, termékeit Fevita márkanéven forgalmazza, de több áruházláncnak úgynevezett sajátmárkás termékeket is gyárt. A Fevita 2009-ben 4,75 milliárd forint árbevételt és 170 millió forint eredményt ért el. Az idei első félévi adatok tükrében a társaság 2010-ben a tavalyi évivel azonos, vagy azt kis mértékben meghaladó nagyságú árbevételt vár.
AGROMONITOR