Átalakítják a fogyasztók igényei a világ italpiacát: a vásárlók évről évre az egészségesebb termékeket keresik, ami alapvetően az ásványvízgyártóknak kedvez és a recessziót követően a piac ismét jelentősen fejlődhet – véli elemzésében az Equilor Befeketetési Zrt. Az ásványvíz Magyarországon is jól fogy, évről évre több palackot értékesítenek, de az igazi robbanás a kínai piacon várható. Az elemzésből kiderül, hogy az ásványvíz- és üdítő fogyasztást nem csak a nyári meleg, hanem a gazdaság állapota is befolyásolja: az elmúlt két év gazdasági visszaesése elsősorban az üdítőgyártók piacát érintette kedvezőtlenül, de az ásványvíz fogyasztás növekedése is megtorpant.
A globális italiparban mértékadó, kutatással és tanácsadással foglakozó cég, a Beverage Marketing Corporation 2009-es felmérése szerint 2008-ban Magyarország 110,7 literes egy főre jutó ásványvíz fogyasztásával a kilencedik helyen állt a világranglistán, amellyel éppen megelőzte az Egyesült Államokat, ahol 108 liter ásványvizet fogyasztott el egy átlagos fogyasztó. 2003-ban még 61,4 liter volt a személyenkénti fogyasztás, azaz öt év alatt 80 százalékkal nőtt az egy főre jutó ásványvíz mennyiség – idézte az MTI az elemzést.
A magyarországi kiskereskedelmi ásványvízpiac – az AC Nielsen piackutató felmérése szerint – 2009-ben mennyiségben 5 százalékkal 923 millió literre nőtt, értékben viszont csak 4,4 százalékot emelkedett 47,5 milliárd forintra 2008-hoz képest. Utóbbinak az lehet az oka, hogy a gazdasági válság nyomán a hazai fogyasztók ebben a termékkategóriában is érzékenyebbek lettek az árra, így előtérbe kerültek az alacsonyabb árfekvésű, sajátmárkás ásványvizek. Az egyes márkák közötti versenyben az első helyen nemcsak a piaci részesedést (volumen alapján), de a névismertséget tekintve is a Szentkirályi ásványvíz állt tavaly a Szonda Ipsos kutatása szerint. Az elfogyasztott ásványvíz mennyiség alapján 10,6 százalékos, míg az érték alapján 16,4 százalékos piaci részesdést hasított ki a „tortából” a Szentkirályi és Emese márka. Az érték alapján viszont egy 2009 év végi adat szerint a Coca-Cola Beverages Magyarország Kft. a piacvezető Magyarországon a NaturAqua 18,6 százalékos részesedésével.
Az egészséges táplálkozás, mint fogalom nagyrészt az elmúlt tíz évben épült be a fogyasztók gondolkodásába, ami a vásárlói szokásokban is jelentkezett. Ennek a folyamatnak az egyik fő haszonélvezője az ásványvíz szektor volt. Ezzel párhuzamosan a gyártóknak sikerült az ásványvizet a szénszavas üdítőitalok és gyümölcslevek fő alternatívájaként pozícionálni az italpiacon.
Az ásványvíz piac előretörését a legjobban a világ legnagyobb italpiacán, az Egyesült Államokban lehet nyomon követni: tíz évvel ezelőtt a lakosság 56,9 milliárd liter szénszavas üdítőitalt fogyasztott évente, míg az ásványvíz-fogyasztás csak 17,9 milliárd liter volt, amivel csupán az ötödik legkedveltebb italfajta volt a tengerentúlon a sör, a kávé, a tej és a szénsavas üdítőital után. 2008-ra a szénsavas üdítőital fogyasztás 53,4 milliárd literre esett, miközben az elfogyasztott ásványvíz mennyisége 33 milliárd literre emelkedett.
Az ásványvíz népszerűsége először Nyugat-Európában kezdett emelkedni és napjainkban is az európai fogyasztás áll az első helyen, ugyanakkor az egyes országokat vizsgálva a két legtöbbet fogyasztó ország már nem Európában van. Az Egyesült Államok (16,4 százalék) illetve Mexikó (12,3 százalék) együttesen a világ ásványvíz-piacának közel 29 százalékát adták 2008-ban. Velük szemben a négy legnagyobb európai ásványvíz fogyasztó állam (Olaszország, Németország, Franciaország, Spanyolország) a 2008-as fogyasztásnak csak a 18 százalékát tette ki.
A tavalyelőtti adatok alapján Kína adta a világ ásványvíz fogyasztásának közel 10 százalékát. Beszédesebb ugyanakkor az a tény, hogy 2003 és 2008 között éves szinten átlagosan 15,6 százalékkal nőtt a fogyasztás a távol-keleti országban, miközben ugyanezen időszak alatt a globális fogyasztás mindössze 6,7 százalékkal bővült. Ez megerősíti az ázsiai országban rejlő potenciált, amely miatt várható, hogy egyre több szereplő, egyre hangsúlyosabban jelenik meg a kínai piacon a közeljövőben.
Az előrejelzések szerint a recesszió elmúlásával párhuzamosan az ásványvíz fogyasztás dinamikája is visszatér a 2008 előtt látott szintekre és így az ásványvízpiac továbbra is az italpiac egyik leggyorsabban növekvő szegmense lesz. Ezzel szemben a szénsavas üdítőitalok piaca továbbra is zsugorodni fog, míg a kávé-, gyümölcslé- és teafogyasztás az ásványvízénél lassabban fog bővülni – áll az Equilor elemzésében.
AGROMONITOR