Magyar pulykát ehetnek hamarosan Kínában, mivel úgy tűnik, az egyik cégünknek sikerült betörnie az ázsiai ország piacára. A szarvasi Gallicoop Pulykafeldolgozó Zrt. első szállítmánya, a tervek szerint, néhány hét múlva indul útnak a kínai partnerekhez, akikkel a sanghaji Világkiállításon vették fel a kapcsolatot.
Sanghajban 35 millió ember fordul meg naponta - a bejáró dolgozókkal együtt - ott tévedésből is el lehet adni hetente 40 tonna árut. Humorosan szólva így látja a kínai piac lehetőségeit Erdélyi István, a Gallicoop Pulykafeldolgozó Zrt. vezérigazgatója. A Gallicoop standját mintegy 30 érdeklődő kereste meg az expón, közülük több komoly partner, akikkel arról tárgyaltak, hogyan lehetne a cég termékeit eladni Kínában.
- Ez egy pulyka alsócomb, igen termetes, 70-80 dekagramm – mutatja a terméket Fekete József vágó-daraboló üzemvezető. - Ez az egyik olyan árucikk, amit a kínai piacra gyártanánk és szállítanánk. De kiajánlottuk a felsőcombfilét is.
Ezenkívül pulykaszárny és belsőségek kerülnek az első konténerbe, összesen 10 tonna áru. A cégvezető azt mondja, a kínaiak fogyasztási szokásai jelentősen eltérnek a miénktől. A pulykahús például nem igazán szerepel az étlapokon, de mint annyi minden, ez is változóban van ebben a hatalmas országban.
- A kínai gazdaság nyitott, az emberek bejárják a világot, viszik haza a különböző szokásokat, így az élelmezési szokásokat is. Ennek megfelelően a pulyka is lassan előtérbe kerül Kínában – mondja Erdélyi István.
Magyarország és Kína között nincs egyezmény pulykahús-kereskedelemről, ezért a cég Hongkongon át kénytelen megoldani az áru eljuttatását egy másfajta élelmiszereket szállító magyar vállalkozáshoz csatlakozva.
- Az a szerencsénk, hogy az a vállalkozó, aki viszi Hongkongba az árut, hajlandó darabkonténert is venni tőlünk. Tehát 8-10 tonnás tételben gondolkodhatunk első alkalommal, és amennyiben a termékeink megfelelnek, úgy folyamatos szállítás is lehetséges.
A távolság ma már nem riaszthat el egyetlen céget sem ekkora lehetőségtől. Húsz tonnás tételek fölött a szállítási költséggel együtt is megéri Kínába exportálni a magyar pulykahúst, ami először egy nagykereskedőhöz kerül, onnan jut a boltok polcaira. A cégvezető szerint ezen a piacon Magyarországnak is ott a helye, de időben kell megfelelő partnert találni. Ezért nem érti, miért csak ők vettek részt az expón a hazai élelmiszeriparból.
- Kritikaként el kell mondani: gyakorlatilag nincs is támogatás arra, hogy egy ilyen kiállításon részt vegyen magyar élelmiszeripari cég. Ugyanakkor a franciák 25-30 termőhelyről vitték a boraikat, kínálták óriási területen. A lengyelek úgyszintén ott voltak. Tehát mindenki, aki a mezőgazdaságban el akar érni valamit, az igyekszik ott lenni ezen a piacon.
A Sanghajban tapasztaltak alapján a vezérigazgató úgy véli, a lendület és fejlődés még sokáig, legalább egy-másfél évtizedig kitart.
- Kínában évente 10-15 százalékkal bővül a gazdaság. Például évente 9 millió új autót helyeznek forgalomba, Vuxiban, a volt császárvárosban körülbelül 200 toronyház épül egyszerre, és éjjel-nappal dolgoznak az emberek. Ez egy olyan fejlődés előtt álló ország, ahol, hogyha egy pici szegmenst ki tudunk hasítani magunknak, akkor jó piaci pozíciókat tudnánk elérni.
A kínaiak most főként a vörös húsok iránt érdeklődnek, de a cégvezető abban bízik, hogy később a pulykamell is szerepel majd a megrendelések között.
- Most elindul a kereskedés, és reméljük, hogy alkalmazkodni tudunk a piachoz is. Azt láttuk ugyanis, hogy a kínai ember nem fél mellet vásárol, hanem 2-3 kilót, amit savanyú-édesen szeret elkészíteni. Tehát alkalmazkodnunk kell, ahhoz, hogy ott meg tudjunk jelenni.
Ennek a folyamatnak az első lépése a most induló szállítmány, és az, hogy Erdélyi István kezdeményezi a hiányzó kereskedelmi megállapodás megkötését Magyarország és Kína között. A mielőbbi intézkedés azért is lenne fontos, mert Kína hamarosan maga is szeretne pulykahúst termelni. A vezérigazgató egy olyan cég vezetőivel is találkozott az expón, amelyik átvenné a Gallicoop integrált pulykatermelési módszerét.
GAZDAKÖR