Címlap

Bejelentkezés


Háromszoros tokaji borexport

Rovat(ok):

Mádon, a Royal Tokaji Borászati Zrt. vezetői úgy döntöttek, hogy megháromszorozzák a piacra szánt bor éves mennyiségét. A társaság külföldi tulajdonosai is elfogadták a kezdeményezésüket, és egymilliárd forintos költséggel korszerűsítették a pincészetet. Az összeg egyharmada európai uniós támogatásból származik.

Arról, hogy mit takar az egymilliárd forintos beruházás, Túróczi Istvánt, a társaság vezérigazgatóját kérdeztük.
- A korszerűsítés egy 2400 négyzetméteres épületet és 2700 hektoliternyi tartálykapacitást, egy prést, szivattyúkat, szűrőket és egy vadonatúj palackozó gépsort foglal magában. A tavalyi évben 160-170 ezer palackot értékesítettünk. Ennek 22-23 százaléka került a belföldi piacokra, a többit exportáltuk.

- Ez az egész, ami itt látszik – mutat körbe a Royal Tokaji Borászati Zrt. borásza, Áts Károly - 8 hónap alatt készült el. Palettát nyitottunk, ugyanúgy megmaradt a fahordós érlelőpincénk, az a közel 2000 méteres pincénk, amiben az aszúkat érleljük. Emellett felépült a tartálypark, ami az erjesztésnek a segítésére készült, illetve felépült egy olyan klimatizált, hordós érlelő, ahol a cuvée-t, a furmintot érleljük. Annyira pedig legyünk magyarok, meg soviniszták, hogy a furmint, ami megterem itt, Tokaj-Hegyalján, ezt ismertessük meg a világgal. Ez a szőlőfajta a világ bármely más, fehérbort adó szőlőfajtájával felveszi a versenyt. A kékcímkés aszúnk mennyiségét is növelni akarjuk, ezért szinte egész Tokaj-Hegyalján integráljuk a kistermelőket, a szőlőtermelőket és felvásároljuk az aszúszemeket.

Hamvas Béla szerint a borra mindennemű megkülönböztetés egészen könnyen alkalmazható. A pinceavató hangulatát is megalapozó Eperjes Károly nem ment bele a jelzők bővítésébe.

- Itt annyi jó bor van – borgyűjtő vagyok magam is –, hogy minden ételhez más-más nedűt kínálhatnak – mondja a Kossuth-díjas színművész. – Otthon, ha van valami nagyobb ünnep, mindig én mondom meg, melyik ételhez mit nyissunk. Borügyben is szerencsések vagyunk, jó vidékre születtünk. Itt a Royalban készítenek olyan esszenciát, amelyik – ha jól tudom – Chicagóban nyert, és egy fél liter 2 ezer eurót ért ott, akkor. Azóta már följebb ment az ára. Nekem két üvegem van belőle. Az ember ilyenkor azt mondja, ez már nem is bor, ez már gyógyszer. És természetesen csinálják, nincs benne humbug, csak mély alázat és mesterségtudás.

A borászati műsorsorozat szerkesztőjeként ismertté vált kolléganőnk ma már borbírálatokon is részt vesz. Szerinte, ami a pincében és a konyhában történik, az összefügg.

- Nincs női és férfi bor, nincs nőies és férfias bor, ez a tapasztalatom – mondja Borbás Mária borászati szakértő. -. Persze az édes tokajival, az aszúkkal könnyű a hölgyeket rászoktatni a jó minőségű borra, de ha sokat kóstolgatják, a nők 99 százaléka száraz bor kedvelő lesz. Sőt, ha magamból indulok ki, akkor én is a férfiasabb borokat kedvelem. Nagyon szeretem a száraz furmintot, az Áts Karcsi furmintja például a kedvencem. Most nem akarom bántani a férfiakat, de a nők között több a kifinomult ízlésű. Sokkal könnyebben kóstolnak a hölgyek, hogyha ebbe belekezdenek, mert jobb a szaglásuk, jobb az ízlelésük. Ha egy férfi jól kóstol, az nagyon jól kóstol, de a hölgyeknél az átlag jobb. Nem beszélve arról, hogy a nők főznek, a nők teszik az asztalra a vacsorát, és mellé természetesen a borokat is. Tehát kell, hogy értsenek hozzá.



GAZDAKÖR