Nyolc százalékkal csökkent tavaly a sörpiac, már csak 6,5 millió hektolitert fogyasztunk, ami történelmi negatív rekord. Ráadásul, a piac további csökkenésére számítanak a gyártók.
Nyolc százalékkal csökkent tavaly a piac a Sörszövetség adatai szerint, amelynek „köszönhetően" történelmi negatív rekordra, hat és félmillió hektoliterre csökkent a magyarok éves sörfogyasztása. Ráadásul, a hazai gyártók véleménye szerint az alacsony árú termékek, mind a hazai gyártás, mind az import tekintetében további gondot okoznak a sörgyáraknak. A rosszabb minőségű, filléres termékek nem csak az azokból sokat fogyasztó embereknek okoznak fejfájást. A cég vezérigazgatója elmondta: a tradícionális magyar és nemzetközi márkák, azaz az úgynevezett mainstream piac szenved a leginkább az olcsó söröktől.
- Ez már a második nagyon rossz év volt, hiszen 2008-ban is nyolc százalékkal esett vissza a piac. Tehát, elég kemény a helyzet, de álljuk a sarat - mondta Michiel Egeler, a Heineken Hungária Zrt. vezérigazgatója. A cég idén 4-5 százalékos árbevétel-növekedésre számít. Tavaly 1 százaléknál kisebb volt a bővülés. A tavalyi árbevétel nettó 47 milliárd forint volt, miközben az értékesítés volumene 6 százalékkal 1,993 millió hektoliterre csökkent.
Idén a Heineken Hungária Zrt. további öt százalékos csökkenésre számít, ezen belül is a cég arra számít, hogy az év második felére megáll a volumencsökkenés. - Ha az általános forgalmi adót és a jövewdéki adót nem növelik tovább, s a nyár is meleg lesz, akkor a piac újra növekedésnek indulhat - mondta Benedek László, a Heineken Hungária Zrt. értékesítési igazgatója.
A cég értékesítése hat százalékkal esett vissza, ami az átlag nyolc százalékos piaci szűkülés mellett azt is jelenti, hogy növelték a részesedésüket Magyarországon. A hazai értékesítésban 6,2 százalékos visszaesés, míg exportban 7,7 százalékos növekedést sikerült elérni, így az össz-értékesítés volumenben öt százalékot meghaladó mértékben emelkedett. A Heineken Hungária stratégiai döntést hozott akkor, amikor elhatározta: nem száll be az olcsó sörök versenyébe, hanem a hangsúlyt tradícionális márkáira helyezik: a Sopronira, a Heinekenre és a Gösserre.
Részben ez az oka annak, hogy a nyereségességi rátát növelni tudta a társaság, húsz százalékra, hiszen a hagyományos márkákon nagyobb a gyártók profitja. A vezérigazgató elmondta: a tavaly bevezetett Gösser NaturZitrone citromos sör akkora sikert aratott, hogy komoly gondot okozott a megfelelő raktárkészlet biztosítása. Ezért, idéntől már nem Ausztriából importálják a citromos sört, hanem a itthon készítik.
A cég egyébként a magyar márkákra is koncentrál, ennek érdekében Kelet-Magyarországon promótálják a Soproni-t, mivel ott még nem olyan népszerű ez a magyar márka.
Ellenőrzik a csapolt sört
A Heineken kampányt indít Magyarországon a csapolt sör népszerűsítésére, mert azt tapasztalták, a hazai vendéglátásban nagyon eltérő a csapolt sör minősége. Ennek érdekében elkezdték ellenőrizni a kocsmákat, éttermeket: ahol nem megfelelően végzik a csapok tisztítását és karbantartását, ott figyelmeztettek. Ahol nem változtatnak a rossz gyakorlaton, az a hely nem lehet a cég partnere, s nem csapolhatja a Heineken márkáit. A kampány oka, hogy a cég szerint mindennél fontosabb megállítani a vendéglátó szektorban forgalmazott sörmennyiség további csökkenését.
NÉPSZABADSÁG