A múlt évben tovább csökkent a magyarországi cégek sörértékesítése, mintegy 12 százalékkal, a belföldi eladások kevésbé, 9 százalékkal mérséklődtek az előző évhez képest, a fogyasztás az idén további 2-3 százalékkal eshet vissza - közölte az MTI kérdésére válaszolva Sivó Imre, a Magyar Sörgyártók Szövetsége (Sörszövetség) elnöke online internetes sajtótájékoztatón.
A Sörszövetség tagvállalatai - e cégek eladásai teszik ki a magyarországi sörértékesítés 90 százalékát - a múlt évben valamivel több mint 6,289 millió hektolitert értékesítettek.
A magyar sörfogyasztást a gazdasági visszaesésen túl jelentősen visszavetette a tavaly megemelt áfa és jövedéki adó. Így a fogyasztás csökkenése 2009-ben meghaladta a 2008-as 5,5 százalékot.
A Sörszövetség tagvállalatai 4,4 milliárd forinttal kevesebb adót fizettek be tavaly az államkasszába, mint 2008-ban. Tavalyelőtt a tagvállalatok mintegy 57,4 milliárd forint adóval járultak hozzá az állami bevételekhez. A söripar - 150 milliárd forintos nagyságrendű éves forgalmával - a második legnagyobb élelmiszeripari ágazat Magyarországon.
Az idei kilátásokról Sivó Imre közölte: további, ám a tavalyinál valamivel mérsékeltebb, mintegy 2-3 százalékos fogyasztás-visszaesésre számítanak a sörgyártók. Középtávon azonban a Sörszövetség bízik a gazdasági fellendülésben, a növekedés elindulásában.
A sajtótájékoztatón jelen volt Michiel Egeler, a Heineken Hungária Zrt. vezérigazgatója, valamint Gary Whitlie, a Dreher Sörgyárak Zrt. vezérigazgatója. A külföldi szakemberek arról beszéltek, hogy az értékesítés visszaesése a múlt évben leginkább a minőségi kategóriában volt érzékelhető. Ebben a szegmensben 13 százalékos volt a csökkenés.
AGROTREND