Címlap

Bejelentkezés


Milliárdokat költünk édességre az ünnep idején

Rovat(ok):

Évente csaknem másfél kiló édességet fogyaszt el a karácsonyi szezonban egy átlag magyar család, ez tavaly hét és fél milliárd forintjába került a háztartásoknak.

Bár a kereslet várhatóan az idén sem csökken, a jelenlegi bizonytalan gazdasági környezetben azonban fennáll a veszélye annak, hogy a fogyasztók az olcsóbb termékek felé fordulnak.

Az elmúlt évben majdnem hétszáznegyven tonna szezonális édesség fogyott hazánkban. Ebből 493 tonna figurás édesség, százötvenöt tonna hagyományos Mikulás-zsák és ötvenhét tonna adventi kalendárium volt – derül ki a Magyar Édességgyártók Szövetségének közleményéből. Bélai Krisztina, a szervezet főtitkára lapunk kérdésére elmondta: a szezonális édességpiac a gazdasági válság ellenére mind értékében, mind mennyiségében is stabil maradt az elmúlt években. Kirajzolódott egy tudatos vásárlói tendencia, miszerint egyre többen választották a magasabb beltartalmi értékkel rendelkező termékeket. A statisztikák szerint ugyanis a 2010 karácsonyán értékesített édességek mennyiségének hatvanhét százaléka (494 tonna), értékének pedig már a nyolcvannégy százaléka (2,07 milliárd forint) a valódi csokoládéból készült termékekből származott.

Ugyanakkor a jelen gazdasági környezet hatására – a többi között a nemrég bevezetett népegészségügyi termékadó kapcsán – megfordulhat a pozitív folyamat. Az árak ismét a fogyasztók figyelmének középpontjába kerülhetnek, így ismét az olcsóbb, ám esetleg gyengébb minőségű termékek iránt nőhet meg a kereslet. „A gyártók odafigyelnek a minőségre az idén is, a fogyasztók azonban visszapártolhatnak az olcsóbb, szezonális termékekhez” – magyarázta a főtitkár. Jelezte: az elmúlt évben fejenként 0,07 kilogramm szezonális figurás édességet fogyasztottunk el, ez körülbelül egy darab csokimikulásnak felel meg, míg a magyar családokban átlagosan nem egészen másfél kiló édesség fogy el a karácsonyi ünnepek alatt. Ünnepi édességekre tavaly 7,5 milliárd forintot költöttünk, ebből ötmilliárdot szaloncukorra, 1,6 milliárdot figurás édességekre, 367 millió forintot Mikulás-csomagokra és 278 millió forintot adventi kalendáriumokra. A hungarikumnak számító szaloncukorból például fejenként egy tasak, összesen pedig mintegy négyezer tonna elsősorban zselés, vajkaramellás, marcipános, kókuszos, újabban pedig diós, mandulás, mogyorós, feketeerdő ízesítésű édesség kerül nemcsak a karácsonyfákra, hanem egyre inkább közvetlen fogyasztásra is. Erre az édességre várhatóan az idén is ötmilliárd forintot költünk. „Leginkább a tejcsokoládéból készült szezonális termékek kelendők, de a magasabb kakaótartalmú étcsokoládék fogyasztóközönsége is növekszik” – jelezte a főtitkár. Az édességgyártók szövetségének tájékoztatásából kiderül, a szaloncukrok esetében egyre többen fedezik fel, hogy a hungarikumnak számító édesség nemcsak szép, hanem finom is. Így a fa díszítése mellett közvetlen fogyasztásra is vásárolják. Bélai Krisztina elmondta: Magyarországon az édességgyártás minimálisra csökkent, ezért importból kell pótolni azt az igényt, amit a magyar édességgyártók nem tudnak kielégíteni.



MAGYAR HÍRLAP