A megkérdezettek többsége szkeptikus a chipsadó társadalmi hatást illetően – derül ki a Szinapszis Piackutató Kft. kutatásából. A WEBBeteg.hu portál megbízásából júliusban 506 ember megkérdezésével készített, országos lefedettségű, online, önkitöltős, kérdőíves felmérés szerint a válaszadók 15 százaléka tartja jó ötletnek az adót ebben a formában, a válaszadók végzettségének és jövedelmének emelkedésével pedig csökken az egyetértők aránya.
A piackutató cég által megkérdezettek csaknem 40 százaléka szerint biztosan nem, további ugyanekkora arányuk szerint valószínűleg nem éri el a célját az új termékdíj – idézi az MTI a kutatás eredményeit. Az adó hatásával kapcsolatosan elsősorban az idősebbek és a férfiak szkeptikusak. A biztos pesszimisták elsősorban azok az emberek, akiknek a véleménye szerint az államnak nem kellene ilyen szinten beleszólnia a fogyasztásba – olvasható a közleményben.
Mint írták, az adó bevezetésével esetlegesen bekövetkező áremelés hatására várhatóan a felnőtt lakosság fele mérsékli majd az érintett termékek fogyasztását, mintegy 20 százalékuk biztosan, 30 százalékuk pedig valószínűleg kevesebbet vásárol ezekből.
A beszerzést várhatóan mérséklők tábora magasabb a fiatalabbak körében, míg a biztosan mérséklők aránya az életkor emelkedésével nő. A férfiak körében jellemzőbb, hogy az emelés visszavetheti ezen árucikkek vásárlást. Érdekesség, hogy a jövedelem tekintetében nem tapasztalható lényeges eltérés a vásárlási hajlandóságban. Az új népegészségügyi termékdíj elsődleges céljaként a legtöbben az állami adóbevételek növelését és a költségvetési hiány csökkentését jelölték meg, sokak szerint pedig támogathatja az egészséges életmódra nevelést, illetve az egészségtelen ételek, italok fogyasztásának visszaszorítását.
A felmérés arra is felhívja a figyelmet, hogy az idősebbek, illetve magasabb végzettségűek, jövedelműek körében magasabb azoknak az aránya, akik szerint az intézkedés célja az állami adóbevételek növelése. A megkérdezettek szerint az intézkedés ösztönözni fogja az adómegkerülést, illetve támogatja a külföldi, elsősorban határ menti vásárlásokat. Emellett kevesen gondolják, hogy az adóval jelentősen javulna az egészségtudatos életvitel és táplálkozás, vagy jelentősen nőnek a népegészségügyi célra fordítható bevételek.
AGROMONITOR