Vevőcsalogatóként használja a hazai tejfelvásárlási piacon vezető szerepet betöltő Alföldi Tej (AT) Kft. ultra magas hőmérsékleten kezelt (UHT), 1,5 százalékos dobozos tejét is a Cora, amely az AT Allelat elnevezésű termékét az importból származó, nyomott árú UHT-tejekhez hasonló árszínvonalon hozta forgalomba a napokban. Az Allelat az élelmiszerláncban 135 forintos, irreálisan alacsonynak tartott literenként áron jelent meg, így árfekvése azokhoz a külföldi UHT-tejekhez igazodott, amelyek rendszeres árletörő hatást fejtenek ki a magyar piacon. Az AT eredetileg Romániába szánt, bennragadt készletét értékesítette a Corának, amely a tételt literenként 110 forintért vásárolt meg. Ugyanakkor a 135 forintos fogyasztói ár lényegében csak a 18 százalékos általános forgalmi adót (áfa) tartalmazza, így arra például kereskedelmi költség vagy haszonkulcs nem rakódik. A „magyar tejtermékeknél” viszont a literenkénti kereskedelmi árrés sokszor 100-140 forintot is kitesz, ezért ezek – a vásárlók árérzékenysége miatt – egyértelmű versenyhátrányba kerülnek az olcsóbban forgalmazott importtejekhez képest.
Az árletörő hatású, importált UHT-tejekkel „hajszálra” azonos áron, 135 forintos literenkénti áron árulta a Cora az elmúlt napokban a székesfehérvári tejüzemet működtető Alföldi Tej Kft. Allelat elnevezésű, 1,5 százalékos dobozos termékét. Az eredeti csomagoláson magyar felirat nem szerepel, mivel a vállalat az Allelatot kifejezetten a román, a cseh és a szlovák piacon értékesíti. A termék tulajdonságairól és a gyártóról a dobozra utólag ragasztott, apró betűs magyar nyelvű címke tájékoztatja a hazai fogyasztókat.
Az AT egy román piacra szánt, bennragadt tételt adott el a Corának – közölte az agromonitor.hu-val Mélykúti Tibor, a társaság ügyvezető igazgatója. Hozzátette: a vállalat a tavaszi tejtúlkínálat miatt nem adott túl Romániában a készleten és értékesítette azt belföldön. A Cora az UHT-tejet 110 forintos, a mai helyzetben reálisnak tekinthető literenkénti áron vásárolta meg – mondta az ügyvezető igazgató.
Mélykúti Tibor szerint a fogyasztói árból kitűnik, hogy a 135 forintos literenkénti ár valójában csak a 18 százalékos áfát tartalmazza, így arra kereskedelmi költség vagy haszonkulcs nem rakódik. Ugyanakkor más termékeknél – mint például a cég magyar termékcsoportjába tartozó, 2,8 százalékos tejénél – ma akár 140 forintos kereskedelmi árrés is megjelenik, mivel a 140 forint körüli átadási árhoz 280 forintos fogyasztói ár tartozik.
Más ágazati szakértők szerint az üzletláncok „kiszámíthatatlan” árpolitikája mögött az húzódik meg, hogy a 1,5 százalékos dobozos UHT-tejeket egyértelműen vevőcsalogató céllal forgalmazzák. Így a jórészt importból származó tejekkel szemben a drágább árképzésű magyar termékek egyértelműen versenyhátrányban vannak. Mint ismert, a külföldi UHT-tejek az elmúlt időszakban folyamatos feszültséget okoztak a hazai piacon. Egyes szakértők szerint a külföldi tulajdonú élelmiszerhálózatoknak csak részben érdekük, hogy magyar tejtermékeket forgalmazzanak. Időről-időre hozzájárulnak ugyanis ahhoz, hogy az „anyaországok” tejfeleslegeiket nyomott árakon más uniós tagállamokban vezessék le.
AGROMONITOR