Címlap

Bejelentkezés


A tavaszi élelmiszerdrágulás 5-15 százalékos lehet - Az ipar "lengéscsillapítóként" fékezi az árnövekedést

Rovat(ok):

Hozzávetőlegesen 5-15 százalékos lehet a meghatározó élelmiszertermékek tavaszi áremelkedése, és ez a felét teheti ki az alapanyag-drágulás nyomán indokolt mértéknek. Szakértők szerint a hazai áremeléseket nehezíti, hogy több ágazatban – így a tej- és a sertéspiacon – komoly importkínálat jelenik meg az áruházláncokban. Emellett az élelmiszeripari cégeknek – „lengéscsillapítóként” – a szükséges árnövelések egy részét „be kell nyelniük” a kereskedők ellenállása miatt. Az agrárszereplők – állítja Fórián Zoltán, az Agrár Európa Kft. üzletág-igazgatója – öngólt lőnek az áremelésekről szóló, hangulatkeltő bejelentésekkel, mert valójában az élelmiszerláncoknak adnak esélyt árrésük növelésére, miközben azok továbbra is leszorítják a beszállítói árakat. Az agromonitor.hu információi szerint a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. már lezárta az ártárgyalásokat partnereivel, az Auchan Magyarország Kft. viszont még folytatja az egyeztetéseket. A kereskedők egyértelműen arra törekszenek, hogy az árváltozások minél kevésbé jussanak el az árérzékeny fogyasztókhoz. Az áruházláncok januárban rendkívül korlátozott keresletet tapasztaltak, amely a tavaly novemberi-decemberi élelmiszerdrágulás hatásaival és a fogyasztásra kedvezőtlenül ható év eleji pénzügyi-gazdasági tényezőkkel függ össze.

Nincs esély arra, hogy az agrárpiaci szereplők költségnövekedéseiket teljes mértékben továbbhárítsák kereskedelmi partnereikre – húzta alá az agromonitor.hu-nak Fórián Zoltán. Bár a hét-nyolc hónapja tartó világpiaci gabonadrágulás nálunk is érezteti hatását, az agrártermékek áremelését több tényező jelentősen hátráltatja. Ezért Fórián Zoltán szerint most végeredményben 5-15 százalékos drágulás valósulhat meg, holott az alapanyagárak növekedése enne akár kétszeresét is indokolttá tehetné. Az 5-15 százalékos áremelés is csak a tavaszi időszakra vonatkozhat, így éves szinten az élelmiszerdrágulás várhatóan nem lesz ekkora – tette hozzá az üzletág-igazgató.
Mint ismert, a közelmúltban a tej-, a baromfi- és a sertéságazat képviselői is árnövelési elképzeléseket fogalmaztak meg, illetve újabb hasonló tervekkel álltak elő a tavaly már több áremelést végrehajtó pékek is. Fórián Zoltán szerint a drágításra most leginkább ott van esély, ahol – mint például a baromfiágazatban – szűkösek az európai készletek. Tej- és sertéstermékekből viszont a túlkínálat a jellemző, így itt az áremelési mozgástér nálunk is jóval kisebb. További fékező tényező, hogy ma az élelmiszeripar az árnöveléseknél „lengéscsillapító” szerepet tölt be, mivel a kereskedők ellenállása miatt kénytelen „lenyelni” az alapanyagár-emelkedések jelentős részét. Erre utal, hogy a mezőgazdasági termékárak és a fogyasztói árak is nőnek, miközben az élelmiszeripari átadási árak csökkennek.
Fórián Zoltán szerint a kereskedőket és a fogyasztókat nem érdekli, hogy az agrárgazdasági szereplők az élelmiszereket mennyiért állítják elő. Ezért – tette hozzá – valójában „öngólnak” minősülnek a jelentős áremelésekről szóló, hangulatkeltő ágazati nyilatkozatok. Ezek ugyanis arra teremtenek esélyt, hogy az üzletláncok saját áremeléseikkel növeljék árréseiket, miközben változatlanul leszorítják a beszállítói árakat.
A Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. a legtöbb magyar partnerével már lezárta az ártárgyalásokat – közölte Fehér István, a vállalat kommunikációs vezetője. Az árakat általában a fogyasztói kereslet által meghatározott lehetőségek és a termelői igények határozzák megi. Bizonyos költségnövekedések honorálhatók, de a piac alakulása erősen behatárolja az áremelési törekvéseket – állapította meg.
A társaság januárban a hazai élelmiszerpiacon rendkívül korlátozott keresletet tapasztalt, amely a korábbinál magasabb, novemberi-decemberi átlagos élelmiszer-áremelkedéssel, illetve a lakossági fogyasztást negatívan befolyásoló év eleji pénzügyi-gazdasági tényezőkkel függhet össze. Mindezek miatt a piaci szereplőknek nincs nagy mozgásterük az áremelésekhez – fogalmazott Fehér István.
Az Auchan Magyarország Kft.-nél egyelőre folynak az áregyeztetések – közölte Gillemot Katalin, a vállalat kommunikációs vezetője. Hozzátette: az árnövelési elképzelések egy része indokolt lehet, de a társaság fő célja, hogy a változtatások a fogyasztókhoz minél kevésbé jussanak el. Ennek oka, hogy a hazai vásárlók évek óta árérzékenyek, vagyis döntéseiknél a termékárak jelentik az egyik legmeghatározóbb tényezőt.



AGROMONITOR